Friday, April 17, 2009

nasi ayam





entry dr sorang kaki bangku dlm hal masak memasak, tp nak jugak gigih bg resepi kat orang, bila dah dpt resepi ni, tlg buat ya kmira. :) ahakkksss

utk klinda lak, resepi ni dah diubah ikut "kepandaian" ct tau, x sesedap mcm klinda punya nasi ayam. :)



ayam


direbus
halia, bawang merah, diblend
perapkan ayam dgn bahan yg diblend tadi, garam & kunyit jgn lupa lak kmira
letak sos cili, sos tiram, kicap cair, pastu perap
jgn perap 4 5 hari lak, kalau dah nak makan tu, goreng je lah



nasi


basuh beras dan toskan
goreng bersama dgn planta, biaq lebih sket baru rasa lemak2
pastu masak nasi menggunakan air rebusan ayam
letak sket garam
potong halia nipis2, campak dlm periuk, tekan on, tu pun nak bgtau ka, panggggg



sup


tumiskan bawang putih & merah, dah kuning sket, masukkan bunga cengkih dan bunga lawang (ni cara saya tau), tumis sampai naik bau, masuk air, bila didih masuk ayam yg part tulang2 tu, masuk garam, tunggu sampai didih lg.



cili


cili masak 3 biji, bwg putih 3 ulas, sos tomato, sos cili, cuka, gula
cili diblend dgn bwg putih, campur sket air, masuk dlm periuk, masak dgn api perlahan, kemudian masuk sos cili/tomato, gula & cuka sesedap rasa. kacau hingga sos jadi pekat.





hiasan


tomato - potong bulat
timun - potong ikut suka
salad


dah siap, kmira jgn lupa buat tau. :) opppss lupa, tuan2 dan puan2, kicap nya saya hanya gunakan kicap biasa cap tamin ok, sila abaikan tahap "kerajinan" saya tu.

3 comments:

atty's said...

sedapnya nasi ayam...lom makan lagi nieh

CT NORAMIZA said...

atty - resepi dah ada tu, apa kata esok buat? hehehehe...

kittycat said...

uwaaaaaaaaa nak kena buat ni, huahuahua!!