Tuesday, March 24, 2009

bila budak kecik ke MPH...

weekend kan hari utk bawak anak bini berjalan2 kan, so mr shaifull kejutkan kami pagi2 hari lagi (read : pukul 10.30 adalah masih pagi bg aku yg selalu bgn awal masa weekdays), jom2 siap pegi midvalley. hishh bygkan masa tgh bermalas2an dlm comforter, tiba2 org suruh bgn mandi, nak pegi jalan2, mestilah sepantas kilat aku menurut. berjalan2 beb, sapa x mau, rugilah.

dgn x de tujuan, saja bawak anak jalan2, kami masuk jusco, biasalah, walau ceruk mana sekali pun aku terjah, aku mesti nak kena masuk jusco, kalau x mmg x sah perjalanan tu. hatta p ke ikea sekalipun, aku mesti nak masuk jusco. sila jgn buat muka pelik-x-paham-masa-bila-pulak-ada-jusco-kat-ikea. keluaq ja dr ikea, dgn gigih kami 3 beranak akan lencong jugak ke jusco metro prima kepong.

barulah lengkap rasa perjalanan tu. agak2 aku dah blh dilantik jadi duta jusco kot, ganti datuk ct kan.

bila masuk jusco, teringin plak nak makan assam laksa, mr shaifull lak makan nasi lemak rendang ayam. bila dah abis makan, terus jalan2 kat dlm tu tgk2 barang, dan masa ni lah semuanya bermula bila rifqy x nak duduk dlm stroller, dia nak jalan sendiri.

jalan sendiri kalau ada tujuan oklah jugak, ni x, lari sana sini tanpa tujuan, hang x pening kalau camtu? aku ngan mr shaifull dah mcm masuk marathon plak, tp berganti2, kadang2 dia tolak stroller sambil aku control ayu sambil menghambat rify dr belakang, x pun dia kejar rifqy, aku tolak stroller.

bila dah penat sgt, aku tangkap gak dia, letak dlm stroller, "ikat" terus kat situ. tp budak kecik tu mmg tangkas lah, tgklah apa yg dia buat ni.






nampak x cara2 dia nak bgnkan diri dr stroller tu. fuhhh sungguh2 mencabar kesabaran dan keimanan aku lah.

bila dah x larat nak lari sana sini nak kejar rifqy, aku sound mr shaifull, "abang, jom kita bawak eqy masuk mph, bawak dia baca buku". bacalah sgt, sambil berlari2 masuk mph, dia punya excitedlah tgk byk buku kat situ. apa lg...






nampak x kegigihan aku nak tangkap tgn dia drpd melarikan diri, dia plak sedap2 je bawak turun buku dr shelves tu, pijak. wahhhh bukan main lg.






ni muka-x-kuasa-aku-nak-tahan-budak-ni-lagi. bila aku lepas jer, apa lg, berlari2 dia kat celah2an buku tu. bila dah boring lari2 sana sini, dia stop, pastu susun buku kat sana dan kat sini. budak2 mph tu punyalah bekerja dr pg sampai ke malam nak susun buku cantek2, dtg plak anak aku, x puas hati dgn susunan org tu, dia pulak nak buat sususan sendiri.





mr shaifull dgn penuh kesabaran melayan anak dia.






tgk betapa bznya dia. hangpa blh sabaq kalau camtu?

6 comments:

Nurhayati said...

rifqy budak encem la.. mesti ramai peminat ni.. hihi

salam dari Mummy Zara =)

CT NORAMIZA said...

hai mummy zara, salam kenal. terima kasih sbb sudi datang sini.

toche toche

AkuPunyaCerita said...

kena sabaq la jugak, nak buat cemana, mmg pangai budak lagu tu, kalu tak aktif kita pulak haru kan...

CT NORAMIZA said...

betoi betoi, kalau dia dok diam2 pun susah gak kan. ada problemo la tu

yanz said...

hmmm...camtu laa budak2 ct, kita ni baru ada sorang, kalau yg mcm nanadanny tu, ada 3 org anak, tak tau camna dia handle kan...mujur dh besar2 budak2 tu..
aku kdg2 mls nk kuar makan2 kat luar psl tu la, dia takmo dok diam, jenuh kita, nk makan pon x senang..kalau dia dh kenyang, lagi laa dia x heran, dia boleh tawaf keliling meja tu..sabo je laa byk22.

mommyrifqy said...

yanz - mmm tu lah pasai, la ni xtvt makan luaq mmg mencabar minda aku lah. mmg peninglah tambah2 anak lelaki kan, ada ja benda dia nak buat/kacau. adoila...