Wednesday, May 13, 2009

apa nak jadi dgn bangsa ini

actually, aku x "minat" utk berblog mengenai politik, sbbnya blog ni aku buat khas utk diri aku dan family terchenta. tp oleh kerana rasa gatal di bontot (errrggghhh apa kaitan tah), aku nak gak type pasal politik ni dan nak mintak pendapat ramai, apa nak jadi dgn bangsa ini, dan ini adalah merujuk kepada bangsa aku sendiri.

bangsa apa? yg pasti bukan jawa, banjar atau apa, tp MELAYU.

bukan aku nak downkan bangsa sendiri, tp tolonglah jadi matang sket. bukan nak bias ok, tp jgnlah perangai mcm budak2 darjah 5 yg tgh pilih presiden kelab bahasa melayu kat sekolah. tp aku rasa budak2 kat sekolah tu lg tertib, x daklah sampai mcm tu sekali, bila pemilihan utk presiden baru, depa buat2 pekak ja duduk gak kat kerusi yg dikhaskan utk presiden tu, budak2 pun cerdik, terima ja presiden baru yg diundi utk penggal persekolahan yg baru.

x dak pun nak berebut2, sampai nak jumpa cikgu, suruh tuka presiden baru.

lg satu, jgnlah kita tunjuk sgt perangai ego kita yg mmg ada dlm diri setiap org, kadang2 perangai ego kita tu, boleh menyebabkan org lain pandang kita seolah2 kita ni bodoh, dan bukannya org akan pandang kita dgn mulia. tahlah, kadang2 x paham gak pasai pa lah nak tunjuk sgt kebodohan kita kat orang.

kalau kita betul beragama islam, tlglh terima dgn redha apa yg ditakdirkan oleh Allah utk kita. bukan maksud aku kalau dah takdir kita miskin, kita jgn usaha, bukan camtu, tp kalau ditakdirkan kita di bawah, kita kena terima, kerana kadang2 kita jugak di atas.

masa kita di atas, pandanglah ke bawah, dan sesekali insaflah diri, sbb x selamanya kita akan di atas, kerana putaran roda x penah menipu, ia akan sentiasa berputar laju selagi terdaya, kalau dah mati, terhentilah putaran roda tu, so pikir2kanlah wahai melayu...

8 comments:

bukhairiah said...

betol lah...mmg mcm budak2 y berebut gula2...sumer dh mcm giler kuasa...aduhai...tp skrg nie mmg kita sbg rakyat kene pandai wat pilihan...supaya maruah xtgadai...sultan kene btindak...jgn jd boneka..ops sowi andai ada y xsetuju

mama apih said...

wah...falsafah,falsafah...ada orang sanggup buat apa saja sbb nak duduk di atas tp tak sedaq ada kuasa yg melebihi semua makhluk....fuh, mcm tak cayo ja den ckp semua ni...hehe

Anonymous said...

wow ada unsur2 berbau politik...ceh awat cek??? awak tu saje dengki dgn bangsa sendiri.... melayu ke cina ke india ke...org asli gak yg baik....depa dok je diam2( jom dgr siaran asyik )MELAYU 1 bangsa yg kaya dgn adap dan sopan dan adat yg sungguh baik serta berbudi bicara serta hormat menghormati....itulah MELAYU yang berpayung dibawah daulat raja nya....dlm 1000 kebaikan yg ada dlm bangsa MELAYU ni musti ada gak sifat yg tak baik nama pun manusia biasa...nobody perfect cekkk...lihatlah budak2 zaman skrg ni...pakai ntah apa2 sebab apa...sbb terikut2 budaya barat...sapa budak2 ni...bangsa aku gak yg peratusan nya tinggi dlm aksi tiru gaya barat ni....modern life style lah konon....yg ikut gaya punk tu cuba korang tanya kat depa apa yg dia paham pasal latar belakang punk tu...hampeh..1 pun tak reti nak jawap...PANG sekali kat muka baru tau....nampak sgt bangsa kt suka meniru tanpa usul periksa...tu citer pasal bebudak bangsa aku....ni kira mcm penyakit berjangkit...bebudak dah kena penyakit pastu berjangkit lak kat mak bapak....terutama yg bergiat dlm politik ni sbb nya depa dah jadi tak berapa nak siuman...dah mcm gila kuasa...tak kira lah parti mana pun...raja tu dah jd mcm oerhiasan je aku tgk...sakit hati tau tgk depa ni terutama nya yg kat perak tu....raja tu lambang MELAYU apa kaum pun pasti angkat sembah kat raja MELAYU...yg aku geram ni...anak melayu sendiri yg memperkotak katek kan raja depa sendiri...pasai pa jd mcm tu pasai MELAYU ni suka sgt meniru ...ala mcm bebudak tadi lah...puan ct jgn dok kutuk bangsa sendiri no...sbb MELAYU suka tiru je...tgk china..korea ke...jepun ke...belah2 afrika ke....ahli politik dia org lg brutal...siap btumbuk dlm dewan lg tu...yg mcm tu bangsa kt tgh cuba2 nak tiru tu....ni soalan aku yg berbau kemarahan ni sapa berani jawap...KALAU GAJI AHLI POLITIK NI SAMA DGN GAJI KERANI ADA SAPA NAK BEREBUT JAWATAN TU??? aku tak kira...kepada ahli politik diluar sana hamgpa nak berebut jawatan ke hapa ke aku tak peduli tapi tolong hormat RAJA MELAYU AKU...walhal aku ni org SARAWAK...sultan pun takde...tp aku sedih n marah kalau RAJA-RAJA MELAYU aku di perkotak katek....berani sgt dgn RAJA MELAYU... cubalah derhaka nak tgk penyokong sapa yg ramai...penyokong ahli politik ke PENYOKONG RAJA YANG RAMAI....DAULAT TUANKU....Ingatlah org MELAYU....RAJA kita lambang kekuasaan bangsa dan ketua agama....so korang pk lah sendiri terutama nya kepada org2 semenanjung yang mana duduk di negeri yg ada sultan tu....SULTAN ADIL SULTAN DISEMBAH SULTAN ZALIM SULTAN DISANGGAH.....ANAK MELAYU SARAWAK....( kami ada raja tp raja brooke siotttt... ) note : Sarawak asalnya ada sultan sama gak mcm Melaka....Sultan sarawak asalnya adalah sultan Brunei...tp takdir penentu segala....ceh mcm lagu jamal dillah lah pulak....

CT NORAMIZA said...

mrs bubu - betul, sultan kena guna kuasa yg ada sepenuhnya, jgn diam ja. sapa yg agak2 derhaka tu, buang negeri je, x suka, O U F out (mcm ar tompel la plak)

mama apih - hehehehe.. kalau cakap pasal politik ni, sampai esok pun boleh bertahan kak ct ni

anon - fuyooo bapak punya panjang. kalau nak panjang2 ni, bayaq royalti dulu. tp betoi gak, org melayu suka tiru, tp bab meragut tu, dia x tiru sapa2 kot, tu mmg sifat semulajadi peragut, dahlah x dak pelajaran, bodo plak tu, miskin hina plak tu, boleh ke hina peragut camtu?

Diana@Mama Adam Mukhriz said...

kita rakyat pun pening dgn apa yg jadi skrg .. camner tue

Ma'am_Chelsea said...

... Tumpang malu gaks...

Huhuhu~

juedaniel said...

fuhh...sib baik aku bukan melayu theheeh.

ni lah natijahnya bila pangkat/kuasa/duit beraja di mata, maruah diri dan bangsa boleh ditolak ketepi. elok sumbat dlm guni, pastu peranyut dlm laut je semua tu.

dahsyat no si anon berkhutbah...hehehhe

CT NORAMIZA said...

diana - mmg ayat tu lah yg selalu diguna bila tgk buletin utama, pening!!!

ma'am chelsea - aik, x kan tumpang je kot? heheheee...

juedaniel - gila kuasa betoi.

tu lah, aku rasa nak mintak royalti ja kat anon ni, ok dak, kita share?